TANÁCSOK, TIPPEK A TUDATOS FELKÉSZÜLÉSHEZ

A gyermekvárásra való tudatos felkészülés első lépéseinek egyike az évenkénti nőgyógyászati szűrővizsgálat elvégeztetése.

Ez elsősorban a méhnyakrák-szűrést jelenti. A rákmegelőző állapotok felismerése és kezelése elsőrendű fontosságú még a teherbeesés előtt.

A nőgyógyászati vizsgálat során kiszűrhető a nemi úton terjedő kórokozók jelenléte is, mely a várandósság alatt kifejezetten veszélyes, mivel gyakran koraszülést, vagy vetélést okoz.

fe1

Vannak bizonyos fertőző betegségek - ilyenek a rubeola (rózsahimlő), bárányhimlő - melyek a várandósság korai szakaszában komoly magzati ártalmat okozhatnak.

Mit tegyünk?
1. Vizsgáltassuk meg, hogy átestünk-e a rubeola, bárányhimlő fertőzéseken. Amennyiben nem, úgy tanácsos a védőoltást beadatni.

2. Speciális felkészülést igényel, ha a kismamánál, vagy párjánál ismert olyan örökletes betegség, ami veszélyezteti a fogamzást, vagy a megszületendő magzat egészségét.

Mit tegyünk?
Minél pontosabban tájékoztatassuk az orvosunkat a saját és családunkban előfordult betegségekről.

Próbáljunk minél egészségesebben élni, hiszen saját egészségi állapotunk születendő gyermekünk egészségére is bizonyítottan hatással van. A jó általános egészségi állapot a termékenység megőrzésében is alapvető fontosságú, és a terhesség alatti, szülés közbeni szövődmények kockázatát is jó eséllyel csökkenti.

Mit tegyünk?
fe2 1. Próbáljunk egészséges, frissen elkészített ételeket enni. Kerüljük a gyorséttermeket, a zacskos, dobozos félkész ételeket, az agyonsózott nassolnivalókat, a cukrozott italokat.

2. A fogamzás előtt minimum 1 hónappal (de legjobb 3-5 hónappal) kezdjük el a várandósvitamin szedését, mert így tud kialakulni olyan vitaminkoncentráció a vérben, mellyel kivédhetőek bizonyos fejlődési rendellenességek.

3. Egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett is szedjünk várandósvitamint, egyrészt azért, mert tápanyagaink vitamin-, és ásványianyag-tartalma az utóbbi években jelentősen lecsökkent, másrészt a várandósság idején megnövekszik a szervezet vitamin-, és ásványianyag-igénye, mely ezáltal könnyebben pótolható.

4. A fogamzásgátló szedését a tervezett fogamzás előtt már 3 hónappal tanácsos abbahagyni, többek között azért, mert a fogamzásgátló tabletták a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását kedvezőtlenül befolyásolják.

5. Tartózkodjunk sokat a szabadban, mozogjunk, sportoljunk.

A termékenységünket védhetjük, növelhetjük a családtervezést megelőzően azáltal, ha mind a leendő édesanya, mind az édesapa:

1. leszokik a dohányzásról. A dohányzás amellett, hogy károsan hat majd a magzatra, az édesapánál a hímivarsejtek minőségét, motilitását is kedvezőtlenül befolyásolja.

2. korlátozza az alkoholfogyasztást. A túlzott alkoholfogyasztás szintén nemcsak a leendő magzatra hat károsan, de a spermiumra is.

3. tartózkodik mindenfajta kábítószertől.

4. kerüli a túlzott gyógyszerszedést, pl. testépítő hormonok bevitelét.

Forrás: Dr Gasztonyi Zoltán - Születéskönyv