EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS, SÚLYGYARAPODÁS

EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS

Az egészséges táplálkozás is a várandósságra való tudatos felkészülés részét képezi. (E felkészülés ideális esetben a tervezett fogantatást megelőzően minimum 3 hónappal kezdődik.) Amennyiben szükséges, változtassa meg étrendjét úgy, hogy általa is optimális feltételeket tudjon biztosítani a születendő gyermek számára, hisz a magzat egyetlen táplálékforrása az anya.

va_6

Alapelvek az egészséges táplálkozáshoz:

- Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek.

- Az élelmiszerek kiválasztásánál, elkészítésénél törekedjen a változatosságra.

- Ügyeljen a zsiradékok mennyiségére, minőségére; részesítse előnyben a többszörösen telítetlen zsírsavakat.

- Édesség, desszert fogyasztásánál legyen mértékletes.

- Mérsékelje a sófogyasztást.

- Naponta fogyasszon tejterméket.

- Sovány húsok, halak és a tojás fontos alkotóelemei az étkezésnek.

- Fogyasszon naponta többször, többféle zöldséget és gyümölcsöt.

- Teljes értékű gabonaféle se hiányozzon a napi étrendből.

- Fogyasszon naponta 2 liter folyadékot.

- Naponta négyszer-ötször étkezzen nyugodt körülmények között.

Forrás: Táplálkozási ajánlások várandós és szoptató anyáknak
Ágoston Helga, Bőcs Éva, Domonkos Andrea, Fekete Krisztina, Dr. Greiner Erika, Szórád Ildikó

A várandósság alatti táplálkozás-változás inkább minőségi, mint mennyiségi változást jelent.
Igaz, hogy több energiára van szükség a magzat, a méh, a méhlepény és az emlő szöveteinek növekedéséhez, az új szövetek alapanyagcseréjéhez és az anyai zsírraktározáshoz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kettő helyett kell enni! A többlet energiaigény a várandósság első harmadában mindössze 6-7%, ami nem több mint 150 kcal energia. A várandósság 2., 3. harmadában is csak 300 kcal a növekmény.

ENERGIATARTALOM ELFOGYASZTOTT ÉTEL
Mit is jelent a 150 kcal? 1 db zsemle
1 db nagyobb banán
300 ml 1,5%-os tej
Mit is jelent a 300 kcal? 250 ml 1,5%-os tej + 5-6 evőkanál kukoricapehely
200 ml paradicsomlé + 1 db korpás kifli + 2 db főtt tojás
120 g grill csirkemell + 250 g párolt brokkoli 1 evőkanál olajjal elkészítve

Fehérjéből is átlagosan mindösze 10 g-mal van többre szüksége a várandós anyának naponta.

Szénhidrátból és zsírból is növekszik az igény, de nem számottevően. A zsírok esetén fontos figyelni a mennyiségen túl a minőségükre is. A többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavakat tartalmazó táplálékok fogyasztására a várandósság idején még nagyobb figyelmet kell fordítsunk.

A várandósság alatt a szervezet energiaigénye nem nő jelentősen, ezzel szemben vitamin-, és ásványianyag-igénye számottevően növekszik.

A VÁRANDÓSÁG IDEJÉN MEGEMELKEDETT NAPI VITAMIN SZÜKSÉGLET:

 NÖVEKEDÉS A FOGAMZÁS ELŐTTI SZÜKSÉGLETHEZ KÉPEST  NAPI AJÁNLOTT BEVITEL
B1-vitamin 30%  1,5 mg
B2-vitamin 25%  1,5 mg
B6-vitamin 25%  2,6 mg
B12-vitamin 30%  2,6 μg
C-vitamin 30%  80 mg
Folsav 100%  400 μg
E-vitamin 100%  12 mg
A-vitamin 20%  1 mg
D-vitamin  +70-100 %  10 μg

A VÁRANDÓSÁG IDEJÉN MEGEMELKEDETT NAPI ÁSVÁNYIANYAG SZÜKSÉGLET:

 NÖVEKEDÉS A FOGAMZÁS ELŐTTI SZÜKSÉGLETHEZ KÉPEST   NAPI AJÁNLOTT BEVITEL
Cink 30%  13 mg
Kalcium  +20-50 %  1200 mg
Foszfor  +20-50 %  930 mg
Magnézium 50%  450 mg
Vas 100%  30 mg
Réz 30%  1,8 mg
Jód 25%  175 μg
Forrás: Táplálkozási ajánlások várandós és szoptató anyáknak
Ágoston Helga, Bőcs Éva, Domonkos Andrea, Fekete Krisztina, Dr. Greiner Erika, Szórád Ildikó

A várandósok megnövekedett vitamin- és ásványianyag szükséglete azonban nem fedezhető pusztán élelmiszereinkből. Napjainkban már sajnos olyan anyagok hiányoznak étrendünkből (vagy csak kis mennyiségben találhatók), amelyek nélkül bizonyos fejlődési rendellenességek (pl. nyitott gerinc, idegrendszeri fejlődési rendellenességek, vérképzőszervi betegségek, koncentrálási képesség hiánya) nagyobb számban fordulnak elő. Magyarországon a veleszületett rendellenességek előfordulási gyakorisága 6-7%; a 10 legfőbb halálok közé tartoznak, és a csecsemőhalálozás 2. legfőbb okát képezik. Ezért egyre nagyobb szerepet kapnak a gyermekvállalásra való tudatos felkészülésben a várandósoknak, kismamáknak kifejlesztett multivitamin készítmények.

EGÉSZSÉGES SÚLYGYARAPODÁS

A várandósság alatt fokozatosan gyarapodik a testsúly. Normál testtömegű édesanya esetén a 4. hónaptól kezdődően hetente 300-500 g növekedés figyelhető meg. Az idő előrehaladtával a testsúly egyre nagyobb, de a növekedés ideálisan nem haladja meg a heti 500 g-ot. A teljes várandósság ideje alatti súlynövekedés pedig ideális esetben 10-13 kg.

va_7

A súlynövekedés az alábbiakból tevődik össze:

- magzat (kb 3,4 kg)

- anyaméh (kb. 0,9 kg)

- méhlepény (kb. 0,7 kg)

- magzatburok, magzatvíz (0,8 kg)

- anya vérmennyiségének növekedése (1,2 kg)

- folyadék visszatartás (1,4 kg)

- zsírlerakódás (3 kg)

- emlők mirigyállományának növekedése (0,45 kg)

A kívánatos testtömeg meghatározásában segít az úgy nevezett testtömeg index (BMI - body mass index). Az aktuális testtömeget (kg) osztjuk a méterben kifejezett magasság négyzetével. Vagyis egy 170 cm-es 60 kg-os nő testtömeg indexe: 60/1,72=20,76.

TESTTÖMEG TESTTÖMEG INDEX
Normál  18,5-24,9 között / ezen belül is a 20-22 közötti érték az ideális
Túlsúly  25-25,9 között
Elhízás  30 fölött

A túlzott súlygyarapodás több veszélyt is rejt: könnyen kialakulhat visszértágulat, fokozottabban jelentkezhet hát-, illetve lábfájás. Túlsúly esetén gyakrabban és nagyobb mértékben alakulnak ki a terhességi csíkok is. Ugyancsak nehezebben gyógyulnak a hasi sebek császármetszés után.

A fokozott súlyfelesleg gyakran fokozott vízvisszatartásra is utal, aminek következtében ödéma alakul ki. Tapasztalati tény, hogy a vizenyő és a szövetek a szülés alatt kevésbé tágulékonyak, ezért gyakoribb a gát sérülése a kitolási szakaszban. Az ödéma – amennyiben más, társuló tünetek nélkül jelentkezik – nem tekinthető veszélyesnek. Abban az esetben azonban, ha a vizenyő fehérjevizeléssel és magas vérnyomással párosul, már kóros állapotnak tekintik: ennek oka, hogy ezek a tünetek a terhességi mérgezésre utalnak.

A terhességi toxémia szélsőséges esetben a magzat és az anya részéről is életveszélyes állapot. Nagyon fontos a korai felismerése, ezért szükséges a vérnyomás és testsúly rendszeres mérése, és a fehérjevizelés felismerése.