TANÁCSOK, TIPPEK A VÁRANDÓSSÁG IDEJÉRE

Munka: A várandósság első felében nyugodtan folytathatja eddigi munkáját, amennyiben az nem jelent túlzott megterhelést. Kerülendő azonban a komolyabb fizikai igénybevétel, az éjszakai műszak, továbbá azok a munkakörök, ahol a kismama sugárterhelésnek, különféle vegyi anyagoknak van kitéve.

Pihenés: Élvezze a várandósságot, hagyja magát kényeztetni, pihenjen annyit, amennyit csak lehet. Ne akarjon a korábbi tempójával élni!

Sportolás, a rendszeres testmozgás továbbra is ajánlott. Főleg kismamatorna, de az úszás, kellemes séta is jótékony hatású. Annyit mozogjon, amennyi jólesik, ne erőltesse magát.

Szaunázást mellőzni kell, még az infraszaunát is. Az infraszauna belülről melegíti a testet, így a magzatvíz hőmérsékletét is megemeli. A hagyományos szauna pedig rosszullétet, szapora szívverést, oxigénhiányt, a magzat túlhevülését okozhatja.

Szolárium megengedett, de mértékkel használja, és tartsa be a higiénés szabályokat, ugyanis most bőre a szokásosnál is érzékenyebb.

Autóvezetés: Ameddig biztonságban érzi magát és utasait, addig semmi akadálya, hogy vezessen. Fontos viszont, hogy a biztonsági övet használja, és megfelelő módon használja. Az alsó övnek a pocak alatt kell lennie, mely az erre a célra kialakított övterelő segítségével érhető el. A felső övpánt pedig a vállak fölött induljon, és a két mell között vezessen el.

Külföldi utazás: A tervezett külföldi utazást érdemes a várandósság 5. hónapjáig megtenni, addig kevésbé megterhelő. Amennyiben repülővel utazna, akkor vegye figyelembe, hogy a légitársaságok a 28. hét után külön orvosi igazolást kérnek.

Étkezésnél lehetőleg minőségi, és változatos ételeket fogyasszon. Nem a mennyiség számít. Vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag legyen az étrend.

Hányinger, rosszullét: A hányinger és émelygés leküzdésében segíthet a többszöri, kevesebb étkezés, valamint a zsíros és fűszeres ételek kerülése. Reggeli felkelés előtt megpróbálhat egy kis kekszet rágcsálni, és napközben sem árt, ha van Önnél keksz rosszullét esetén. A Magnézium és B6-vitamin pótlása is enyhítheti a panaszokat. Hányás esetén figyeljen oda a megfelelő folyadékpótlásra is!

Székrekedés enyhíthető, ha rostban gazdag ételeket fogyaszt sok folyadékkal. A megfelelő rostbevitel érdekében egyen rendszeresen gyümölcsöt, zöldségeket (főként hüvelyeseket), valamint teljes kiörlésű gabonából készült kenyérféléket, zab-, kukoricapelyhet. Székrekedés ellen hatásos lehet a szilvalekvár, vagy szilvalé fogyasztása is. A Magnéziumpótlás is segíthet, mivel lazítja a székletet. A várandósvitaminja tartalmazzon magnéziumot, vasat pedig csak a szükséges mértékben, mert a túl magas vastartalmú készítmények szedése is okozhat székrekedést.

Májfoltok megjelenése esetén a szabadban használjon napvédő hatóanyagot tartalmazó arckrémet, a kifejezett napozást kerülje. Bőrét még árnyékban is kenje be napvédő krémmel, hiszen nyáron a szórt fényben is könnyen leéghet a bőr.

Terhességi csíkok, striák elkerülésében segít, ha nem hízunk meg túlságosan. Érdemes erre a célra kifejlesztett jó minőségű krémet is használni, már a jelentősebb súlygyarapodást megelőzően, tehát már a harmadik-negyedik hónaptól, hogy ruganyosabb maradjon a bőr.

Fokozott verejtékezés esetén hordjon laza, természetes anyagokból készült ruhákat, amelyek lehetővé teszik a bőr levegőzését, emellett tusoljon le annyiszor, ahányszor jól esik.

Viszértágulat esetén – amennyiben a várandósság alatt kialakult - használjon kifejezetten erre a célra kialakított harisnyát.

Végtagok vizesedése esetén ha teheti, ne lógassa a lábát, inkább polcolja fel. Egy kis lábkörzés is hatásos lehet.

Ödéma a végtagok súlyos, vagy hirtelen jelentkező vizesedése esetén minél előbb keresse fel orvosát, mivel ez a terhességi mérgezés (toxémia) jele lehet.

Izomgörcsök kálcium-, magnéziumhiányra utalhatnak. Pótolja ezeket az ásványi anyagokat. Lábmasszírozás, séta is enyhíthet még a panaszon.

Gyomorégés esetén kerülje a fűszeres ételeket. Lefekvés előtt egy pohár tej, vagy száraz keksz elfogyasztása is segíthet.

Derékfájás esetén figyeljen a helyes tasttartásra, ha fáradt, pihenjen. Ne gyalogoljon, és főleg ne ácsorogjon sokat. Egy kellemes derékmasszázs is segíthet.

Alvási probléma a várandósság vége felé: Az oldalfekvés javasolt. Tehet dereka alá egy kispárnát és az ágy fejrészét is megemelheti. Hanyatt feküdni már nem szabad, mert a baba súlya alatt összepréselődhet a gerinc előtt futó nagy visszér, ami rosszullétet, akár ájulást is okozhat.

Akaratlan vizeletcsepegés esetén ürítse hólyagját gyakrabban. Ügyeljen arra, hogy ne emeljen nehezet. Tisztasági betét használatával növelheti a komfortérzetét.

Influenzajárvány esetén nem tanácsos nagyobb közösségbe menni (pl. bevásárló központok, mozi, munkahely), mivel várandósság alatt az immunrendszer kevésbé képes védekezni a fertőzésekkel szemben.

Melltartó megválasztása: A terhesség előrehaladtával az emlőállomány fokozatosan gyarapszik.Várandóssága és a szoptatás teljes ideje alatt is kényelmes, vastag pántos melltartót tanácsos hordani, ami jól tartja a megnehezedett kebleket.

Fogproblémák: Kálciumpótlással elejét vehetjük a fogak romlásának, továbbá a szokásosnál is gondosabban tartsa tisztán fogait.

Forrás: Dr Gasztonyi Zoltán - Születéskönyv